Hva bør dere tenke på før dere skal på tur?
«Opplevelser med kunst og kultur i barnehagen kan legge grunnlag for tilhørighet, deltakelse og eget skapende arbeid. I barnehagen skal barna få estetiske erfaringer med kunst og kultur i ulike former og organisert på måter som gir barna anledning til utforsking, fordypning og progresjon. (Rammeplan for barnehagen, 2017: 50)
Barn kommuniserer inntrykk og uttrykk gjennom kunst, kultur og kreativitet også på området trafikk. Barn lærer når de leker. Ofte gjenforteller de egne opplevelser og bearbeider følelser. I leken er det muligheter til å observere barnas egne uttrykksformer. Trafikk-lek kan være spontan og barnestyrt, eller den kan være mer arrangert og voksenstyrt.
Skapende virksomhet rundt trafikk som tema kan gjøres som individuelt arbeid eller i fellesskap med bruk av tegning, form, farge, collage og modeller. Her kan det også være forskjellige grader av voksenstyring – noen oppgaver kan være igangsettere – for eksempel introduksjon til en tegning slik: «Det var helt mørkt da Ida skulle hjem fra barnehagen.»
«Gjennom fagområdet kunst, kultur og kreativitet skal barna blant annet møte et mangfold av kunstneriske og kulturelle uttrykksformer og utforsker og deltar i kunst- og kulturopplevelser»(Rammeplan for barnehagen 2017: 51). For å kunne oppfylle dette av rammeplanens innhold må dere noen ganger dra til andre steder i nærmiljøet slik som bibliotek, museer, skogen og lignende steder. Da må dere kanskje gå i trafikken for å komme dit.
Det er ikke alltid enkelt og ferdes i trafikkerte områder med en barnegruppe. Barn har ikke den trafikale kompetansen og erfaringen som vi voksne har. I tillegg er de små og synes ikke så godt i trafikken.
Et lite barn klarer heller ikke bruke sidesynet sitt like godt som en voksne, derfor legger de kanskje ikke merke til at det kommer en bil eller et annet kjøretøy. De kan også synes det er vanskelig å høre hvor lyder kommer fra og vil derfor kanskje ikke forstå hvor feks bilen eller bussen kommer kjørende.
Barn er impulsive og handler her og nå og de tenker ikke alltid på konsekvenser. Mister de ballen ut i veien, kan de lett løpe rett ut for å hente den. Bare det å gå rett og inn til siden av veien kan være utfordrende for de minste. Derfor skal barn i barnehagealder ikke ferdes alene i trafikkerte områder.
Barn trenger å øve på å bli gode trafikanter. Vi voksne kan hjelpe dem med dette ved å gi de mange opplevelser og erfaringer med å ferders trygt i trafikken.
Barn trenger å øve på de trafikale utfordringene som finnes i nærmiljøet sitt. Disse kan variere veldig fra sted til sted. Noen ting går igjen de fleste steder.
På tur med barnehagen kan dere øve på å:
- gå langs vei med og uten fortau
- stoppe i god avstand til veien før dere krysser over
- se seg for til alle kanter før dere krysser over
- se og lytte etter biler og andre kjøretøy
- få øyekontakt med sjåføren slik at dere vet at dere har blitt sett
- gå rett over veien i stedet for på skrå
- lære enkle trafikkregler
- gå rolig
- ta hensyn
«I barnehagen skal barna få estetiske erfaringer med kunst og kultur i ulike former og organisert på måter som gir barna anledning til utforskning, fordypning og progresjon. Barna skal støttes i å være aktive og skape egne kunstneriske og kulturelle uttrykk. Gjennom arbeid med kunst, kultur og kreativitet skal barnehagen blant annet bidra til at barna bearbeider inntrykk og følelser i møte med kunst, kultur og estetikk gjennom skapende virksomhet ute og inne.» (Rammeplan for barnehagen 2017: 50-51)
Det er alltid fint å forberede barna på hva og hvor dere skal før dere går på tur. Hvis dere skal ferdes til fots i nærmiljøet er det viktig at de voksne vet hva slags trafikale utfordringer som finnes. Det kan være lurt å ha gått opp ruten på forhånd og tenke igjennom hvordan dere på best mulig måte kan løse de trafikale utfordringene.
Husk å alltid å velge den tryggeste veien, selv om den kanskje er litt lengre
Tips til samtale med barna:
- Hvordan går vi langs en vei uten fortau?
- Hvordan går vi på et fortau?
- Hva er et fortau?
- Hva er et gangfelt?
- Hvordan krysser vi en vei uten gangfelt?
- Hvordan krysser vi en vei med gangfelt?
- Hva er et lyskryss?
- Hva vil det si å ha øyekontakt?
- Hvorfor er det så viktig å ha øyekontakt med sjåføren?
- Er det bilen eller sjåføren som kjører?
- Hvilken side av veien skal vi gå på?
Tips: I utgangspunktet skal vi gå på venstre side av veien. Noen ganger må vi av sikkerhetsmessige årsaker gå på høyre side. Det kan være i for eksempel en uoversiktlig sving. Velg alltid å gå på den tryggeste siden av veien.
Tips til samlingsstund før tur:
Trafikkopplæring er mer enn å huske regler. For å skape motivasjon og interesse, kan dere involvere barna i tekstskaping og fortellinger – for eksempel: «Trafikk er…», «Hvis jeg fikk bestemme over trafikken…».
Sanger, rim og regler kan gjøre det lettere å lære huskeregler i trafikken.
- Lær dere sangen og dansen til Se og bli sett og øv på å vise denne frem på neste foreldresamling
- Lag et rollespill om hvordan dere opplever trafikken når dere er på tur
Det er mange begreper i trafikken som kanskje er ukjent for barna. Det er også en del begreper og ord som ligner på hverandre som for eksempel lyskryss og veikryss.
Når dere ferdes på tur i nærmiljøet og langs veien er nok det meste kjent for barna, men det er ikke alltid de vet hva ting heter. Hva er egentlig et gangfelt? Og hva er et fortau, er det et slags tau?
Sett av tid til å snakke om ting dere ser og opplever når dere er ute å går. Kanskje kan dette være en fin arena for å la barna filosofere rundt ord og begreper som brukes i trafikken?
Trafikale begreper i nærmiljøet:
- Vei
- Fortau
- Gangfelt
- Kryss
- Lyskryss
- Veioppmerking
- Gateskilt
- Fotgjenger
- Syklist
- Sjåfør
- Hensyn
Kanskje er det enda flere begreper om trafikk der dere er?
En person som går i trafikken kaller vi fotgjenger, man kan også bruke begrepet gående.
Du kan gå langs veier, på fortau og gang- og sykkelvei. Det tryggeste er å gå på fortau og gang- og sykkelvei der det finnes.
Fotgjengere må også følge trafikkregler, slik at alle kommer trygt frem i trafikken.
De som bruker sparkesykkel, rullebrett, rulleski, rulleskøyter, trehjulssykkel og rullestol er også fotgjengere og må følge trafikkreglene som gjelder.
Mia 4 år: » En fotgjenger er en gjeng med føtter».