Nærmiljø og samfunn
Gjennom arbeid med nærmiljø og samfunn skal barnehagen bidra til at barna utforsker ulike landskap, blir kjent med institusjoner og steder i nærmiljøet og lærer å orientere seg og ferdes trygt»
«Barnas medvirkning i barnehagens hverdagsliv legger grunnlaget for videre innsikt i og erfaring med deltakelse i et demokratisk samfunn. Gjennom utforsking, opplevelser og erfaringer skal barnehagen bidra til å gjøre barna kjent med eget nærmiljø, samfunnet og verden.
Barnehagen skal bidra til kunnskap om og erfaring med lokale tradisjoner, samfunnsinstitusjoner og yrker slik at barna kan oppleve tilhørighet til nærmiljøet. Kulturelt mangfold, ulike levevis og ulike familieformer er en del av fagområdet. Gjennom lek og varierte aktiviteter skal barna få erfaring med å lytte, forhandle og diskutere og få begynnende kjennskap til menneskerettighetene.»
Trafikken er en viktig del av barnas nærmiljø. Barn er i trafikken hver dag, som fotgjengere, passasjerer og kanskje på sykkel. For at barna skal lære trygg ferdsel i trafikken er det viktig at personalet i forkant arbeider med egne holdninger og handlinger i trafikken. Barna lærer av det dere sier, men mest av alt det dere gjør. Velg ut noen steder dere ofte går med barnehagen, og innarbeid fast og gode rutiner for sikkerhet og trivsel.
Snakk om hvem de andre trafikantene er, hvor dere tror de skal og hvordan de kommer seg frem i trafikken. La barna fortelle hvordan de andre i familien kommer seg til barnehage, skole og jobb. Offentlig kommunikasjon med buss og bane, yrkestransport og utrykningskjøretøy hører til forståelse av samfunnets infrastruktur og transportbehov.
Trafikk er nå integrert som en del av rammeplanen gjennom fagområdet nærmiljø og samfunn.
I rammeplanen står det «Gjennom arbeid med nærmiljø og samfunn skal barnehagen bidra til at barna utforsker ulike landskap, blir kjent med institusjoner og steder i nærmiljøet og lærer å orientere seg og ferdes trygt.»
Det betyr at trafikksikkerhet blir en tydeligere del av barnehagehverdagen.
- Barna må tilegne seg kunnskap. De trenger kunnskap om hva trafikk er, hvor de kan leke og hvor de kan gå, hvordan de krysser vei, hva de skal se etter og hvor de skal se og hvorfor de skal bruke refleks.
- Barn trenger å sette kunnskap ut i praksis og tilegne seg sosiale og motoriske ferdigheter. Ved sosiale ferdigheter kan barna øve på blant annet å vise hensyn, forstå tegn og signaler, gå rolig i trafikken og få øyekontakt med sjåfører. Ved motoriske ferdigheter kan barna øve på blant annet bruk av sanser for å se og høre kjøretøy. Kroppslig kontroll er også en viktig motorisk ferdighet barna må tilegne seg. De kan øve på hva de skal gjøre med kroppen når de skal stoppe og hva de skal gjøre med kroppen for å gå rolig i trafikken.
- Barn må tilegne seg gode holdninger og vaner i trafikken. Det er mange følelser i trafikken og barna bør få kjennskap til hva som er rett og hva som er galt når de ferdes i trafikken. Vi voksene er rollemodeller til en hver tid, noe som innebærer at vi må være godt kjent med egne holdninger og vaner.