Tips til turer med skolebarn
Hvilke rutiner og regler skolen har avhenger av omgivelser, nærmiljøet og der dere ellers ferdes med elevene. Noen steder er det ikke fortau eller gangfelt, noen bruker offentlig transport. Det er viktig at den enkelte skole har gode rutiner som er tilpasset egne forhold og behov. Trygg Trafikk anbefaler at disse rutinene er nedskrevet og godt kjent for alle ansatte.
Vi anbefaler at dere utarbeider rutiner for:
Vi anbefaler at dere utarbeider rutiner for turer til fots i nærmiljøet. Ta gjerne elevene med i planlegging av turen for å øke motivasjonen og sikre elevmedvirkning.
Her er noe forslag:
- Gå to og to
- Faste turkamerater
- Holde hender
- Hva gjør vi når det kommer bil?
- Tellerutiner underveis
- Risikoanalyseskjema: Hvor skal vi, hva trenger vi å være spesielt oppmerksomme på m.m.
- Samling før turen: Informere elevene om hvor vi skal gå, hvilke transportmidler vi skal bruke m.m. La gjerne elevene være med å planlegge selve turen, det skaper økt motivasjon og elevinvolvering.
- Meld fra til leder om: Hvor dere skal og når dere er ventet tilbake.
- Ha alltid oversikt over hvilke elever som er med på turen.
- Alle voksne har med egen telefon i tilfelle gruppen blir spredd underveis.
Tursekkens innhold:
- Førstehjelpsutstyr
- Telefonlister til foreldre og andre ansatte
På tross av gode rutiner for tur kan de skje at en elev blir borte under turen. Trygg Trafikk anbefaler at dere har gode rutiner for dette, og at disse skrevne rutinene er med på turen. Gode momenter til en slik rutine er blant annet:
- Hvem er borte?
- Når og hvor så dere eleven sist?
- Hvem leter, hvem passer på de resterende elevene?
- Hvor kan det tenkes at det forsvunnede barnet har tatt veien:
- Bor barnet i nærheten?
- Hvor er nærmeste bulldoser, tivoli eller blomstereng som barnet kan tenkes å oppsøke?
- Arbeider barnets foreldre i nærheten?
- Hvor kan barnet tenkes å ha gjemt seg
- Hvor lang tid fra barnets ble sett sist, går det før dere ringer styrer, foreldre og politi?
- Hvem ringer dere først?
- Ansatte har god kjennskap til førstehjelp, herunder hjerte-/ lungeredning.
- Avdekke hva slags tilstand er barnet i. Kan dere komme dere til legehjelp eller må legehjelpen komme til dere? Hvem ringer 113 og når?
- Hvem reiser i såfall med barnet, og hvordan (taxi, egen bil m.m.)?
- Når kontaktes skoleledelsen og eller foreldre?
- Hvem tar vare på de resterende barna og hvordan snakke med dem etterpå?
- Rutiner av/på offentlig transport
- En voksen først inn
- En voksen i døra for å sikre at ingen blir klemt
- En voksen sist som sørger for at ingen blir igjen.
- Ikke bruke bybusser som går i over 50 km/t
- Sett barna i hvert sitt sete
- Ta av sekken
- Ikke bruk leiebusser/langdistansebusser med mindre de har 3-punktsbelter i alle seter.
Det er flere grunner til at du må bruke beltet også i bussen. Det er påbudt å bruke belter i busser der det er montert med unntak av bybusser og du risikerer å bli bøtelagt dersom du lar være. Det beste hadde vært om barn ble like godt sikret i buss som i bil, men det er ikke alltid like enkelt å få til i praksis.
- Alltid bestill buss med trepunktsbelter
- Det skal alltid være sitteplasser til alle
- Skolen bør vurdere om noen av elevene trenger sikringsutstyr
- Skolen bør ha rutiner om kjøp av transportjenester
- Som kjøper av transporttjenester bør skolen sette krav til kjøretøy og sikkerhet som er tilgjengelig.
Opplever dere at transporttilbudet ikke er som forventet, anbefaler vi at dere vurdere som dere skal dra på planlagt tur eller ikke.
Vi anbefaler at dere bruker www.sykkeldyktig.no som læringsverktøy for sykkelopplæring i skolen. På Sykkeldyktig finner du som lærer og ansatt i skolen alt du trenger for å gjennomføre trafikk- og sykkelopplæringen på skolen.
Vi anbefaler at alle både voksne og barn alltid bruker sykkelhjelm!